Využijte 16% slevový kód: 16mimi na ebooky a audioknihy

Spánkový režim novorozence: Jak začít?

Spánkový režim novorozence

Konečně nastal ten vytoužený okamžik a vy jste si přinesly domů svůj malý zázrak. A co teď, jak miminku nastavit správný spánkový režim? Nejste samy, kdo si klade tuto otázku. Toto téma řeší většina maminek. Připravte se na to, že kolem režimu miminka se bude točit minimálně několik prvních měsíců jeho života. My vám ale poradíme, jak si s tím co nejlépe poradit.

Proč je režim dětí tak důležitý?

Kvalitní a pravidelný spánek pomáhá miminku nejen ke správnému vývoji, ale především regeneraci. Jeho mozek i celé tělo prochází obrovských vývojem, někdy doslova přes noc vyroste (růstový spurt), a taková námaha potřebuje čas na odpočinek. Během spánku také miminko vstřebává všechny nově nabité dovednosti a vjemy. V jeho vývoji je tedy spánek klíčovým faktorem.

Spánkový režim miminka v šestinedělí

Novorozenci většinou prospí 16-18 hodin denně a spánek často probíhá v kratších i delších intervalech. Nejčastěji miminko spí 2-4 hodiny, a to jak ve dne, tak v noci.

Je tomu tak, protože novorozenci ještě nemají vyvinutý tzv. cirkadiánní rytmus. To znamená, že zatím nerozlišují mezi dnem a nocí. V prvních týdnech života se tedy o spánkovém režimu novorozence příliš hovořit nedá. Miminko vydrží bdít zpravidla na dobu kojení a přebalení, krátký pobyt na bříšku a zase potřebuje spinkat.

Jak vypadá denní režim novorozence?

Spánek novorozence ovlivňuje několik základních faktorů:

  • Hlad – Miminka často probouzí hlad, což je v prvních týdnech běžné, stejně jako kojení každé 2-3 hodiny.
  • Nepohodlí – Mokré, špinavé plenky, příliš teplé nebo naopak studené prostředí. To vše může miminko probudit.
  • Potřeba blízkosti – Novorozená miminka potřebují mít svou maminku nebo jinou pečující osobu velmi blízko. Fyzický kontakt, spaní tělo na tělo, houpání nebo kolébání jim pomáhají v usnutí a klidném spánku.

Všechny tyto a další faktory ovlivňují i denní režim novorozence, který se vlastně točí především kolem výměny plenek, kojení a mazlení. Jak může takový běžný den vypadat?

Budíček

Budíček je velice individuální, především v šestinedělí. Jak už víme, miminko zatím nerozlišuje den a noc, a tak den může začít klidně už v 6:00 nebo až v 8:30. Pokud začíná den velmi brzo, můžete před tím, než společně vstanete, zkusit miminko nakojit, a ještě na chvíli ho tak uspat.

Po probuzení

Po probuzení následuje přebalení, pobyt na bříšku, který se doporučuje ihned po zahojení pupíku, s opatrností i dříve. Miminko vydrží bdít 30-50 minut, které můžete využít k mazlení. Následuje kojení, po kterém miminko buď usne samo nebo bude potřebovat vaši pomoc.

První spánek

První spánek opět závisí na každém miminku, jedno spinká 2, jiné 4 hodiny. Zkuste tento čas využít pro sebe, odpočívejte s miminkem, dejte si sprchu, přečtěte pár stránek oblíbené knihy nebo jen relaxujte. Vaše tělo také potřebuje dostatek regenerace.

Délka spánků

Od délky spánků se odvíjí jejich počet, spánků přes den nejčastější bývá šest. Od začátku se snažte miminku napovědět, kdy je den a kdy noc. Rozhodně mu na denní spánek nezatemňujte pokoj, naopak ho vystavujte co nejvíce světlu.

Jak na večerní usínání?

Zpočátku nemusíte na nic tlačit. Šestinedělí je období, kdy se s miminkem především sžíváte a hledáte si svůj rytmus.

Jak miminku v prvních týdnech pomoci se spánkem?

  • Rutina: I když je miminko ještě malé, pomalu zavádějte rutinu a dbejte na její pravidelnost. Miminko si na ni brzy zvykne a bude vědět, co následuje a že se blíží čas ke spánku. To mu pomůže ke zklidnění a lepšímu spánku.
  • Světlo a hluk: Jak už je uvedeno výše, ve dne nechte miminko spát v přirozeném světle a nebojte se běžných zvuků domácnosti. Miminko je zpočátku skoro nevnímá, neruší ho a bude na něj zvyklé i do budoucna. Díky tomu nebudete muset při jeho spánku udržovat doma hrobové ticho a budete moci normálně fungovat. Na noc naopak zhasněte, můžete použít malou lampičku s tlumeným světlem a hluk snižte na minimum.
  • Kojení: Kojení před spaním je také jedním z rituálů, takže se ho rozhodně nebojte, naopak. Miminko před spaním nakojte, uklidní ho to a navodí příjemný pocit blízkosti. S plným bříškem se také usíná lépe.
  • Společné spaní: Pokud se rozhodnete s miminkem sdílet postel, dbejte především bezpečnosti. Mělo by mít vlastní prostor a být mimo nebezpečí, že ho někdo zalehne, spadne z postele nebo bude zakryto peřinou nebo polštářem. Za dodržení podmínek bezpečnosti jsme rozhodně pro společný spánek. Miminko je klidnější ve vaší blízkosti a vám odpadne nekonečné vstávání k postýlce.
  • Vytvořte klidné prostředí: Novorozenci si pamatují zvuky z dělohy, které je uklidňují a navozují v nich pocit bezpečí. Tyto přirozené zvuky můžete napodobit použitím bílého šumu, existuje ale mnoho způsobů.

Závěrem

Pamatujte, že každé děťátko je jedinečné a má své individuální preference. Nebojte se tedy, když na něj nefunguje osvědčená rada kamarádky. Naslouchejte potřebám svého miminka a buďte trpělivé. Spánkový režim se postupně ustálí, každému to trvá jinak dlouho. Období šestinedělí je hlavně o klidu, regeneraci vás obou a zvykání si na společný život, který se vám změnil. Věřte, že v tom nejste samy.


Mohlo by vás zajímat.

Zjistit více
vy'hodný balíček o detském spánku 6m-4roky

O nás

Jsme maminky dohromady 4 dětí. Nabízíme Vám naše příručky o spánku dle věku miminka, telefonické konzultace a poradenství. Pamatujte, nejste v tom sami, jsme v tom s Vámi!
Veronika & Gabriela

Sledujte nás na sociální sítích

Ebooky a produkty pro spokojený spánek miminek

o detskem spanku - 3-5měsíců balíčekProzkoumat eshop

Další články

Jak přestat kojit: tipy, jak odstavit dítě bez stresu

Zobrazit více

Zánět mléčné žlázy při kojení: Jak ho zvládnout?

Zobrazit více

Jak zvýšit nebo zastavit laktaci

Zobrazit více
1 2 3 18

Přidejte se k 50 000+ maminkám, které nás sledují na Instagramu

Prozkoumejte náš Instagram
Jsme maminky dohromady 4 dětí. Nabízíme vám naše e-booky a audioknihy o spánku dle věku miminka, telefonické konzultace a poradenství. Jsme v tom s vámi!
cross